vitiligo

 
 
Vitiligo är en sjukdom som jag inte vet om så många känner till. 
Vitiligo (även leukodermi) är en autoimmun sjukdom som visar sig som bortfall av pigmentering i huden. Den inträffar allmänt hos mellan 1 % och 2 % av en population. 

Det syns mer på mörkhyade än på ljusa. 
  Jag har vitiligo. Å de suger! 
Det är inget som syns så väl på mig då jag ser till att inte bli brun. Ju brunare jag blir på resten av huden, ju mer syns mina likbleka fläckar. 
 
Det finns inget botemedel för vitiligo. Inte vad man hittat än i alla fall. 
  När jag var 7 fick ja de, om ja inte minns fel. De börja synas på armarna händerna benen & en fläck runt munnen. Vi hade precis vart i turkiet så vi trodde det bara var något som blivit där. men de försvann aldrig. Så ja, vi gick till hudläkaren å de visade sig vara vitiligo. 
 
 
 
Måna tycker synd om de mörkhyade som har detta. Men det är inte så kul för de som är ljus om hyn heller. 
 Det är många gånger folk skrattat å påpekat ; Har du failat med brun utan sol eller?! 
- nä.. jag har en hudsjukdom. 
 
jag har märkt att jag får allt mer fläckar å de skrämmer mig. för en dag kanske jag är helt blek. 
 
Solskydd 50 använder jag för att slippa få synliga fläckar. På min vanliga hud har ja så pass starka pigment så jag blir otroligt brun.
 
 Önskar ja hade mer tid att skriva om detta men nu måste ja smälla igen datorn! kanske kör ett till race senare =) 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: JoJo

jag har också vitiligo, vilket jag inte alls tycker är kul! :( jag är också rädd att få mer så man blir helt blek en dag :/

Svar: jaså? har du det?! Jag märker bara att ja får mer å mer :/
Sandra

2014-05-09 @ 22:47:52
URL: http://rockdoll.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0