Livet som egenföretagare.

Ja. hur e livet som egenföretagare egentligen?  De ska ja berätta.
 
De e tur att ja har ett litet "gömm undan" i salongen. Alltså, ett litet utrymme bakom skynket där.. Där bakom får de plats en madrass precis, å den förvarar ja annars under trappan. Så, jag sover alltså på salongen oftast.  Kliver upp 8.00 å har första kund 9.00. Ja käkar lunch vid 12, 13.00 varje dag. Då blir de oftast på nåt hak på stan. Buffé eller på tre rum eller liknande.
  Sen jobbar ja vidare så länge ja orkar. Slänger fram madrassen som är i lilla förrådet där. Detta är ju vid de tillfällen Jonas jobbar borta.  Annars åker ja ju hem å sover men har samma tider å rutiner.
 Ja lever ju alltså på jobbet nästan.
Tvätta hinner ja aldrig göra, så de e ju bra att man tjänar så mycket pengar så ja kan gå upp på stan å köpa nåt på hm flera gånger i veckan.
 På helgerna är jag också på salongen. Jobbar å kanske slutar lite tidigare så ja hinner göra nåt med Jonas eller kompisar. Åka bort om de e så.  Vissa helger tar ja helt ledigt å tar längre turer som till Sundsvall å Stockholm å passar på att shoppa å äta gott. Unna sig några nätter på hotell. Hur skönt som helst!
 
Eller..? Nä. Jag e faktiskt som alla andra å har ett liv utanför jobbet.
 
Ja kliver upp 07.00  å tränar. Öppnar Salongen mellan 10-11 för ja vill hinna hem å äta frukost å duscha innan ja tar emot kunder. Å tro mig, de vill ni också att jag ska göra. Grinig å svettig e ingen bra kombo.
 Sen vill ja stänga mitt på bad, i alla fall i 30 minuter, för att äta min lunch i lugn å ro. Å denna lunch är faktisk en matlåda.
 Sen jobbar ja på, ibland till 15, ibland 17, å ibland 20. För ja kan faktiskt bestämma mina tider lite som jag vill.
 Å de mornar ja inte vart upp å tränat så vill ja ta de på eftermiddagen. Å ibland har man konstigheter som "tvättstuga" "storhandla" å "besök" för sig. Så jag kan inte spendera alla mina minuter på salongen. tyvärr. hur mycket jag än gillar å göra förändringar på folk så kan ja inte de för ja har ett liv utanför salongen å ta hand om.
 
Å sen e de inte så flott som alla tror att ja har de.
370:- för en klippning?
1300:- för klipp å färg?! å fö vissa mer å vissa mindre.
 
25% av alla kostnader ska ja betala moms på. Så av 1300:- får salongen 975.
På en klippning blir de kvar 277:-
 Sen ska ja skatta på alla summor med.
Betala revisor.
Å beställa färg å produkter.
Betala hyran hemma & på salongen.
Å betala lån.
Försökringar.. mm.
 
 
De ja vill säga är bara, ja har också ett vanligt liv utanför salongen å att ja kan inte ta emot alla kunder på alla tider som tycks. Å att ja stoppar inte pengarna direkt i fickan å tjänar 1300:- på färgkunden utan de e så mycket utöver det som ska betalas.
 
Ja älskar min salong å mina kunder å de e super kul å göra de ja gör å e så glad att ja har eget! Men ja förtjänar mer respekt av många omkring.
 
Over And Out.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0